Mindfulness

Mindfulness

picture

Mindfulness

Nyt!

Vi har indgået et samarbejde med 2 læger i Odense C. om at tilbyde et Mindfulness holdforløb.

Der er åbnet for et begrænset antal deltagere, som har mulighed for at tilmelde sig direkte gennem Pauserummet!

Hvis du er interesseret i at deltage på et holdforløb, som indeholder en masse viden og læring om Mindfulness, samt en masse forskellige praktiske øvelser, der kan indgå direkte i din hverdag, så kontakt Lars på info@pauserummet.dk og spørg efter "Mindfulness hos lægen".

Alternativt kan du tilmelde dig direkte på www.mindfulnesshoslaegen.dk. Skriv dine kontaktinfo og så bliver du kontaktet, når der er nye holdforløb.

8 mødegange inkl. 1 CD med guidede øvelser, materiale og kopier samt kaffe, te, vand og lidt snack.
Pris: 1.600 kr.

Næste hold:
Hold nr. 6-16 starter forår 2016 (april/maj).

Eftermiddag/aften hold kl. 16.30-17.30.


1-til-1 Mindfulness forløb

1-til-1 Mindfulness forløbet er for dig som ikke har mulighed for at deltage på et holdforløb.
Jeg kan komme direkte hjem til dig hvor du bor (på Fyn), eller jeg kan tilbyde at du kommer til et lokale jeg lejer i Odense S.

Vi sammensætter et helt individuelt og fleksibelt forløb over 8 gange, på dage og tidspunkter der passer dig bedst.

Forløbet består af 8 x 1,5 times varighed pr. gang og tager udgangspunkt i din situation, hvor egne oplevelser og øvelser er i centrum.

Pris: 4.600 kr.
(inkl. 8 gange, 1 CD med guidede øvelser, materiale, 1-til-1 undervisning og kørsel på Fyn). Hvis du kan komme til mig, så er prisen 3.900 kr.


Mindfulness kursus.

Har du/i mulighed for at samle mellem 5 og 10 personer, så er der nu mulighed for at købe et fleksibelt forløb hos Pauserummet.
Forløbet inkluderer 8 lektioner á 2 timer i dagtimerne, cd til alle deltagere, materiale, kursusbevis og evt. kørsel på Fyn.

Konsulenten kommer ud til jer (f.eks. i eget hjem, på jobbet eller lign).
Der kan også bookes et lokale til formålet, alt efter aftale.

Kontakt mig for yderligere oplysninger og samlet pris.
Lars Paustian - info@pauserummet.dk


Evidens for Mindfulness

Mindfulness meditation (MBSR/MBCT) er veldokumenterede programmer til bl.a. stressreduktion, forebyggelse af depression, smertehåndtering, eksamensangst mm. 
Mindfulness udspringer i Buddhismen for 2.500 år siden. Siden er traditionen blevet ført til vesten og nu trænes Mindfulness af alle slags mennesker i hele verden.
Der er forsket i Mindfulness baserede tilgange siden 1986 af bl.a. Jon Kabat-Zinn på UMASS Medical School og af Dr. Mark Williams i Oxford.


Stress og Udbrændthed

Stress er noget som alle mennekser vil opleve. Men stress over længere tid kan have nogle negative langtidseffekter på vores krop og sind.
Længevarende belastninger på f.eks. jobbet og i familielivet kan udløse stresssymptomer, hvor manglende lyst, enorm træthed, uro, rastløshed, søvnløshed, hukommelses- og koncentrationsbesvær kan overskygge tilværelsen.
Man kan både lære at håndtere stress og forebygge stress på den lange bane ved hjælp af Mindfulness øvelserne og metoderne, bl.a. ved genkendelse af gamle uhensigtsmæssige handlemønstre. 



Angst.

Vi kan alle opleve angst fra tid til anden. Men hvis den varer ved, så indskrænker den vores liv. Vi kan være angste for at dø eller angste for at få diverse lidelser eller miste bevidstheden. Vi kan også opleve angst for sociale situationer eller have panisk angst, uden at vi ved hvad der gik galt. PTSD er også en angsttilstand, hvor gentagne mareridt, hyppig ukontrolérbar hjertebanken og en helt fundamental angst forhindrer os i at nyde livet fuldt ud. Gennem Mindfulness kan man opnå en mestring af angsten og opleve at den gradvis fylder mindre og mindre i vores hverdag.


Depression.

Depression er en følelse af at tankerne kører i ring hele tiden. Det er som en motorvej, hvor der er alt for meget "støj". Det kaldes for grublerier. Når vi grubler meget, så kan vi nemt komme til at over-tænke situationen.
Depression kan udløses af stress og angsttilstande. Man oplever nedsænket stemningsleje, føler at man mister energien hurtigt, man bliver ofte træt og har svært ved at samle sig. Søvnløshed, manglende lyst og glæde ved tilværelsen og en altoverskyggende manglende tro på sig selv er tydelige tegn. 
Man kan gennem Mindfulness øvelserne opleve at kunne stilne den automatiske "støj" i sindet. På den måde kan vi træne os selv i at være mere til stede og åbne op for alt det gode i livet.

OBS: Det anbefales ikke at starte på at træne Mindfulness, hvis man har altoverskyggende og akutte symptomer på angst eller depression, så kontakt din egen læge eller mig for mere information.



Mindfulness har også vist en dokumenteret effekt på bl.a.: · Præstationsangst. · Eksamensangst. · Smerter (bl.a. efter kirurgiske indgreb, whiplash, gigt osv.).

Gennem et forløb over 8 uger, vil du få indgående kendskab til et redskab, som kan være med til at udvikle og skærpe din opmærksomhed på de tanker og kropslige fornemmelser, som ofte er forbundet med problemstillinger i hverdagen.
Træningen er oplevelsesbaseret og indeholder både meditationsøvelser og lette Yoga/stræk øvelser.



Træningen kræver ikke et forudgående kendskab til Mindfulness eller meditation og Yoga!
Al deltagelse foregår frivilligt. Kontakt evt. din læge og fysioterapeut, hvis du er i tvivl om din fysiske og mentale tilstand.


Tanker er tanker, ikke virkelighed

Ved at se på dine tanker med venlighed og åbenhed, kan du få en oplevelse af at problemet ofte løser sig selv. Mindfulness kan bruges til selv vanskelige problemstillinger hvor man har tendens til at bedømme, evaluere eller kategorisere sine tanker, følelser og kropslige fornemmelser.

"Jeg har gjort mig mange bekymringer i mit lange liv. Det er dog de færreste, der er gået i opfyldelse..." (Mark Twain)



Engagement og udbytte

Mindfulness træning er en let og meget skånsom metode at udøve, men det kræver et engagement fra dig selv, hvor du træner/mediterer mellem 15 min. og 1 time dagligt og laver øvelser derhjemme.
Dette hjemmearbejde er meget vigtigt for det samlede udbytte.

Udbyttet er ofte, at man bliver bedre i stand til at stilne sindet og træffe nogle bedre og mere kloge beslutninger i stedet for bare at følge den gamle automatpilot.
Mindfulness-træningen kan blive en naturlig del af hverdagen i lang tid efter kurset er slut. Den vedholdende træning kan bidrage til, at du bliver mere nærværende på andre tidspunkter i dit liv, f.eks. på jobbet, derhjemme og sammen med andre.

Desuden vil du opnå oftere at kunne møde stressede begivenheder i dit arbejds- fritids- og familieliv med et åbent og roligt sind.

Mindfulness er opmærksomhed!!

picture

Genopdag livet med Mindfulness.
Du fortjener det....!

Mindfulness er en sindstilstand og har sit grundlag i Buddhismen, men er ikke underlagt et bestemt religiøst regelsæt. Træningen forsøger heller ikke at stræbe mod en bestemt tilstand eller et bestemt niveau af sinds-stemning. Derimod kan vi, med hjælp af Mindfulness meditation, træne os selv i at være til stede i nuet og sanse øjeblikket. Være fuldt til stede i livet.

Referencer

  • Ann Pia Coach & Consulting - "Vejen til bedre trivsel" - Odense Kommune.

  • Specifik-aps - "Aktiv i Vejle" - Vejle kommune.

  • Botilbudet Rømersvej - Unge i Socialpsykiatrien.

  • Odense Kommune - Mindfulness til ansatte.

  • Rusmiddelcenter Odense, Tranzit - Unge misbrugere.

  • Dallund Slot - Kræftrehabiliteringscenter for Kræftens Bekæmpelse.

  • LAFS - Landsforeningen for Fleks- og Skånejobbere.

  • Whiplashforeningen - Mennesker med piskesmæld.

  • SOSU-skolen i Middelfart.

  • SDU Syddansk Universitet.